איך איתרתי את הכאב שלא עזב אותה במשך 6 חודשים

מתוך מאמר שלי שפורסם במקור בהארץ ב 21.10.2020 - לכתבה המלאה.

"איך את מרגישה?", שאלתי. "הרבה יותר טוב!", ענתה בהתרגשות, "זו הפעם הראשונה מזה שישה חודשים שלא כואב לי. כמה זמן זה יחזיק?".

ג' הגיעה למרפאתי וסיפרה שלפני חמש שנים התחילה טיפול שיניים די גדול, אבל הטיפול לא הושלם מפני שהמרפאה נסגרה. לאחר מספר שנים החלה לחוש כאבי שיניים ולכן פנתה לרופא שיניים חדש. הרופא החל בסדרה של טיפולים - אחרי כל טיפול היא חשה כאבים חזקים בלסת העליונה מימין. זה קרה גם כשהטיפולים היו בלסת התחתונה וגם בצד הנגדי. לאחר כל טיפול נאלצה לשוב למרפאה בגלל הכאבים אבל בבדיקה הוא לא מצא דבר.

הסבל התגבר ולכן היא החלה בבירור רפואי אצל רופא שיניים שלישי ואצל מומחה אף אוזן וגרון ששלח אותה ל-CT של הסינוסים, וקיבלה כמה סבבים של טיפולים אנטיביוטיים. כל זה לא עזר. האנטיביוטיקה לא השפיעה על רמת הכאב, ובכל הבירורים לא נמצאה שום סיבה להופעתו.

בשלב הזה הכאב נעשה קבוע ויומיומי, וגם הקרין לראש ואל מתחת לעין ימין. לבסוף היא הגיעה לנוירולוג שחשד שמדובר בהפרעה עצבית בשם Trigeminal Neuralgia והחל בטיפול תרופתי. ג' מצד אחד לא חשה הטבה אבל גם מצד שני לא הצליחה להעלות את מינון התרופות בגלל תופעות לוואי.

אזור הראש והצוואר עמוס מאוד באיברים שיכולים לעורר כאבים: שיניים, ריריות הפה, בלוטות רוק, הסינוסים והאף. יש שם גם עצבים, עצמות, כלי דם, שרירים, קרום המוח, ועוד. כולם שולחים למוח מסרים דרך סעיפים של "העצב המשולש" (הטריגמינלי). כבר הוכח שההתנהגות של כאבים באזור זה שונה מאזורי גוף אחרים והיא חלק מהאתגר הטיפולי בעיקר בגלל כאבים מוקרנים ומושלכים. כאב מוקרן הוא מצב שבו הכאב מורגש באיבר מסויים וגם במיקום סמוך. כאב מושלך הוא כאשר הכאב מורגש באיבר מסויים אבל מתעצם כאשר נוגעים במיקום אחר לחלוטין.

ג' היתה מיואשת, מתוסכלת וחרדה. בדקתי אותה ביסודיות ולא מצאתי בחלל הפה משהו שיכול להסביר את הכאבים. גם צילומי הרנטגן וה-CT שהביאה איתה לא הניבו ממצאים מחשידים. עברתי לבדוק את שרירי הלעיסה וראיתי שבמישוש לא חזק מדי של שניים מהשרירים אפשר היה לחקות את באופן מדוייק את הכאב העיקרי – כשלחצתי על השריר היא זעקה "הנה הכאב בשיניים!".

התופעה הזו נפוצה במקומות רבים בגוף, כולל באזור ראש-צוואר-פנים, ומכונה תסמונת כאב מיופציאלי (Myofascial Pain Syndrome). החולים סובלים מכאב כרוני שמקורו בפעילות לא תקינה של סיבי השריר. התסמונת נחקרה ותוארה על ידי ד"ר ג'נט טראוול בחצי הראשון של המאה ה-20. ד"ר טראוול הייתה לימים הרופאה של נישא ארה"ב ג'ון פ' קנדי, אשר סבל רבות מתסמונת כאב מיופציאלי ואף רופא לא הצליח לסייע פרט לד"ר טראוול. תסמונת זו מאוד נפוצה וכיום יודעים שהרבה מאוד כאבים "לא מוסברים" יכולים לנבוע מתסמונת זו: כאבי ראש, כאבי לסתות ופנים, כאבי גב, כאבים בגפיים, גם כאבי בטן ועוד.

תסמונת הכאב המיופציאלי מתאפיינת בכך שיש "נקודות הדק" (Trigger Points) - אלה הן נקודות נוקשות בשריר שגורמות לכאב מוקרן ומושלך, ויכולות נוסף על כן להוביל להפרעה תפקודית של השריר. הסיבה שנקודות ההדק נוצרות לא לחלוטין מובנת לנו, המחשבה היא שיש "כיווץ יתר" ממושך – בין אם בגלל ישיבה לא נכונות למשל או בגלל הכנסת מתח לשרירים כביטוי למתח או לעומס נפשי. ישנן גם סיבות נוספות. נקודות הדק בשרירי הלעיסה יכולות לגרום לכאבים מוקרנים שאותם מרגישים בשיניים, בלסתות, בלוע, בעיניים, בצוואר ובראש. הייתה לי אף מטופלת עם נקודת הדק באזור השכמה שהשליכה את הכאבים לאגן! נקודות אלה יכולות לגרום תופעות נוספות כגון טנטון וסחרחורת.

אחד הטיפולים בתסמונת הוא דיקור יבש, המכונה גם דיקור מערבי – הרעיון הוא בעצם לקחת מחט ולדקור את נקודות ההדק בעומק השריר. הוכח שאז מתחיל תהליך של "שחרור" נקודת ההדק. קיים גם דיקור רטוב שפירושו הזרקה לשריר - לרוב של חומר הרדמה מקומית, דומה לחומר שמזריקים כאשר מבצעים טיפול שיניים. החלטתי לנסות דיקור רטוב כדי לאשש את האבחנה שלי וגם כדי להתחיל לטפל בכאב. אחד הדברים שמאפיינים נקודות הדק הוא תגובת השריר כאשר המחט חודרת – מתקבל כיווץ פתאומי של השריר מה שמכונה twitch response, אז המטפל (אני) יודע שפגע בדיוק בנקודת ההדק. הזרקתי כמות קטנה של מאלחש מקומי לנקודות ההדק בשני השרירים שאיתרתי והמתנתי כמה דקות. בזמן הזה שפת הגוף והבעת הפנים של ג' השתנו, היא נעשתה נינוחה והחלה לחייך.

הסברתי שהעובדה שעכשיו היא מרגישה טוב לא אומרת שהכאב יחלוף כמו קסם. תקופה ארוכה של כאב קשה לפתור בזמן קצר, ולפעמים צריך לשלב טיפולים של כמה בעלי מקצוע על מנת להגיע לשיפור מוחלט או לכל הפחות שיפור שיספק את המטופלת ולא יהווה מטרד משמעותי לאיכות החיים. בגלל פרק הזמן הממושך של הכאבים המתישים רשמתי לה גם טיפול תרופתי לכאב כרוני והפניתי לפיזיותרפיה. זה תהליך לא קצר, אבל אני אופטימי מאוד לגבי סיכויי ההצלחה שלו.

פוסטים אחרונים

הצג הכול